keskiviikko 10. kesäkuuta 2015

kipeenä treenaaminen

Moikka! Viime viikon treeniviikon jälkeen olen miettinyt, että oliko järkevää mennä flunssassa reeneihin. Minulla oli koko viikon kurkku kipeä,yskä ja nuha. Yhtenä päivänä uskalsin mitata kuumeen ja sitähä oli vähän. Sen jälkeen en enää mitannut. Minulla ei onneksi ollut reenejä juuri sinä päivänä kun mittasin kuumeen.

Miksi sitten olen tehnyt näin?

Mulla oli joka päivä jotakin menoa, reenit, töitä tai töiden etsintää. Onneksi ne oli aina vasta illalla, joten ehdin aloittamaan päivän hitaasti ja sain levättyä kunnolla ennen kuin lähdin yhtään mihinkää. Olen käynyt reeneissä, koska oikeesti tuntuu tosi tyhmältä jättää reenit jonku pienen nuhan ja yskän takia. Jos harrastaisin yksilöurheilua, olisin varmaanki jättänyt reenit, koska yksilönä olen itse vastuussa itsetäni, mutta joukkueessa täytyy treenata myös joukkueen hyväksi. Eikä flunssa tuntunut oikeastaa  reeneissä ollenkaa, koska ei ollut niin rankat treenit, kuin itse olisin esim. käynyt lenkillä. Okei, myönneteään ei ehkä jokainen hetki tuntunut hyvältä, kun otin vähän rennommin niin jaksoin ihan hyvin treenata. En vain osaa olla nyt paikoillaan, kun motivaatio on korkeella!

Tämä ei todellakaa ole ensimmäinen kerta, kun urheilen kipeenä. Olen muutamia kertoja kisannut kipeenä, mutta ne ovat olleet jotkut tärkeät eli jotkut seuran kisat tai viestit. Ainakin kerran kuumeessa SM-viesteissä ja toisen kerran vattenfall-finaalissa. En oikein muista olenko treenannut kipeenä nuorempana. Varmasti jossain pienessä nuhassa olen ollut, mutta en yleensä ole pahemmin kipeenä niin olen iha hyvin pystynyt treenaamaan koko vuoden ympäri.

Miksi näin ei kannatta tehdä?

Tässä on teille lukijoille tiedoksi kaksi asiaa, mitä voi pahimmillaan tapahtua kipeenä treenaamiseta ja myös itsekin aion tulevaisuudessa miettiä jäänkö mielummin kotiin parantumaan ennen kuin säntään treenaamaan puolikuntosena.

Sairaana treenaaminen ei ole oikeastaan koskaa hyvästä, sillä keho ei voi keskittyä sairauden voittamiseen, jolloin sairaus kestää pisempää ja tästä voi seurata pahimmillaan puolen vuoden urheilukielto.  Sairaana kunto ei kohene, joten treeni menee ainoastaan ihan hukkaa.

Sydän joutuu suurelle koetukselle, josta voi aiheutua esim. rytmihäiriöitä ja sydänlihastulehdus, jotka molemmat ovat hyvin vakavia ja niihin voi pahimmillaan kuolla.


Muistettavaa!

Jos on kuumetta, jää kotiin lepäämään! Pienessä flunssassa voi treenata kevyesti esim. käydä puolen tunnin rauhallisella kävelyllä tai venytellä. Toipilaana on muistettava aloittaa myös kevyesti treenaamaan. Jopa viikon levon aikana kunto on laskenut huomattavasti, joten on tämä otettava huomioon, kun aloittaa taas treenaamaan kunnolla. Viimeinen ohje on, että muista kuunnella omaa kroppaa!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti