perjantai 18. maaliskuuta 2016

Kun pitäisi lukee, ehtii haaveilla matkustamisesta

Heissaan! Tälläkin hetkellä pitäisi olla nenä tiiviisti kirjassa kiinni, mutta ajatukset taas harailee vähän liikaa, joten ajattelin pitää pienen tauon lukemisesta. Ajatukset ovat erityisesti pyörinyt tulevaisuuden suunnitelmissa ja matkahaaveissa. Tällä hetkellä kerään rahaa, jotta pääsisin käymään vihdoinkin Barcelonassa. En tiedä, milloin sinne ehdin, mutta toivottavasti tämän vuoden puolella tai sitten vasta ensi keväänä/kesänä. Tästä matkakuumesta tuli sellainen mieleen, että voisin kertoa hieman minun edellisistä ulkomaamatkoista.

Kaunas
Tänne oli ensimmäinen matka, joka oli Ruotsia kauempana ja samalla myös olin ensimmäistä kertaa lentokoneessa. Reissussa oltiin 3 tai 4 päivää joulukussa 2011. Muistan todella hyvin sen päivän, kun lähdettiin. Tulin suoraan piirileirityksestä Eerikkilästä, jossa yöunet olivat jääneet noin kahteen tuntiin ja oltiin vasta kymmenen jälkeen illalla perillä. Väsymystä en edes huomannut, kun taisin olla niin innoissaan matkasta. Ennen kuin mentiin nukkumaan, käytiin hotellin vieressä olevassa pizzeriassa syömässä, jossa söin älyttömän hyvää pizzaa! Söin myös ensimmäistä kertaa thaimaalaista ruokaa. Voisin mennä takaisin sen ruuan ja halpojen hintojen takia. Paitsi Liettuassakin on nykyään eurot.  Meillä ei ollut mitään sen kummempaa erityistä puuhaa, kuin kierrellä kauppoja ja kaupunkia.

Ruotsi
Höh, missäköhä mun kaikki Ruotsissa otetut kuvat on? Muistan suurin piirtein, millaisia kuvia otin viime Ruotsin reissusta, josta tulee kesällä jo kolme vuotta. Löysin sitten nuo kaksi kuvaa: ylempi on vuodelta 2010 pikkukaupungista, joka on noin tunnin ajomatka Tukholmasta ja alempi kuva on edelliseltä reissulta. Nyt kun alan miettimään, olen käynyt Tukholman keskustassa vain 4-5 kertaa koko elämän aikana, vaikka muutaman vuoden aikana kävimme perheeni kanssa 2-4 kertaa vuodessa. Yleensä ajoimme suoraan laivasta sinne, missä yövyttiin ja ajettiin takaisin suoraan laivaan. Hah, tuolla edellisellä kerralla yritin löytää yksin satamasta reitin keskustaa (Tukholmassa siis) ja pärjätä mun vaatimattomalla kielitaidolla. No loppujen lopuksi kaikki sujuivat ihan hyvin muutamia hetkiä lukuunottamatta.

Tallinna
 Kävin Tallinnassa ensimmäisen kerran vuoden 2014 talvella. Käytiin katsomassa äitini kanssa titanic-näyttely, joka oli kyllä yllättävän hyvä. Näyttelyn jälkeen käytiin kiertelemässä Tallinnan keskustaa, vanhaa kaupunkia ja myös tuli hieman shoppailtua. Seuraavana kesänä tehtiin uusi matka Tallinnaa, jolloin tarkoituksena oli mennä tv-torniin, mutta ei jostain syystä menty. Oisko ollu sen verran sumusta, että sieltä ei olisi näkyny mitään? No sitten kierreltiin enemmän vanhaa kaupunkia ja kauppoja ja käytiin syömässä espanjalaisessa ravintolassa.

USA
Apua siitä on jo melkein vuosi, kun nousin lentokoneeseen kohti Washingtonia ja sieltä Orlandoo.  Jenkki matkoista olenkin tehnyt matkapostaukset, joita voit lukee täältä ja täältä. Aivan ihania muistoja ja kokemuksia. Olen aina valmis lähtemään uudestaan!

Kaikista olisi voinut kertoa vielä vaikka mitä, mutta ajattelin pitää kummiski tämän suht lyhyenä, että jaksatte lukea loppuun asti! Tästä ehkä huomaattekin, että en ole kauheesti matkustellut verrattuna moneen muuhun, mutta minua se ei haittaa. Minulla on ihan hyvin aikaa kiertää vielä maailmaa, jota aionkin tehdä heti, kun olen saanut töitä ja rahaa säästöön.