sunnuntai 17. tammikuuta 2016

puolmaraton?

Heissan! Tulin muutama tunti sitten tunnin kestäneeltä juoksulenkiltä ja sen jälkeen tein vielä vähän lihaskuntoa. Aloin miettimään lenkillä, että mitä haluaisin tehdä tänä vuonna. Niin kuin olen jo tainnut mainita, että tämä vuosi on monella tavalla erilainen. Tänä keväänä pitäisi siis lukea kirjotuksiin ja pääsykokeisiin. Olisi tosi kiva saada edes kesätöitä. Kolmanneksi ensimmäistä kertaa elämässäni en harrasta mitään joukkueessa tai seurassa, joten treenaaminen on ainoastaan minun vastuulla. Se on vähän outoo, kun ei tarvitsekaa lähtee treeneihin vaan saa itse päättää koska ja mitä tekee. Tässähän oli vasta alkuvuoden asiat. Kesästä eteenpäin ei ole mitään tietoo, mitä olen tekemässä. Voi olla, että olen saanut koulupaikan ja sitten olisi muutto edessä tai sitten en saa. Sen näkee sitten puolen vuoden päästä, mitä tapahtuu.
Kuvat:Pinterest
 
Palataan tuohon otsikkoon. Aloin miettimään lenkillä, että pitäisi varmaan osallistua johonki kisaan tänä vuonna. Edellinen juoksukisa oli vuonna 2013 800m, mutta sitä en oikeastaa laske, koska otin sen aivan liian rennosti ja ajassahan se sitten näkyi. Aika oli melkein 20sekuntia hitaampi kuin edellisenä vuonna. Tuolloin olin jo lopettanut yleisurheilun ja keskittynyt ainoastaan cheerleadingiin. Kävin tuolloin alkuvuoden aikana 0-2krt viikossa lenkillä. En ollut tehny mitään vetotreenejä vaan juossut melkein saman lenkin samaa vauhtia joka kerta, fiksua. Kisapäivänä olin vielä alkuverkalla ennen kisaa, että nyt vedän täysiä. En halua, että muut tai etenkin minä huomaisin, että en ole treenannut ja puolen vuoden aikana kunto on huonontunut paljon. Mutta sitten tuli lähtölaukaisu... Jotain tapahtui, en vain uskaltanut lähtee nopeampaa. Joten kisa meni lopulta siihen, että hölkkäsin kaksi kierrosta...

 Miksi minä yleensä treenaan on siksi, että voin kisata ja näen sitä kautta kehitykseni. Tietenkin kisafiilis aivan eri asia, kuin "kisata" yksin lenkillä.  Olen itseasiassa miettinyt jo muutaman vuoden ajan, että pitäisi osallistua juoksukilpailuun ja siis erityisesti kilpailuun eikä mihinkää hupijuoksuu esim. väriestejuoksu. Taidan olla vähän kilpailuhaluinen. Jos osallistun ja maksan juoksusta, se kilpailu pitää juosta alusta loppuun täysiä, että maalissa on kaikkensa antanut. Miksi en ole osallistunut aikaisemmin, jos olen halunnut? Niin no hyvä kysymys. Luulen, että tuo viimeisin kisa kummittelee. En haluaisi lähteä puolikuntosena juoksee kisaa. Aikaisempina vuosina cheerleading-treenejä oli 3-4krt viikossa tai jopa enemmän. Toisaalta olisi ehtinyt, mutta minulla oli salikortti, jota yritin käyttää ahkerasti. Lukio vei etenkin aikaa ja energiaa ykkös-ja kakkosvuonna, kun istuin melkein joka päivä 8-16 koulussa. Nyt ei ole mitään näitä ongelmia ja osaan myös paremmin aikatauluttaa tekemisiäni. Nyt saan satsata pelkästään juoksuun. Olen miettinyt, että voisin tänä keväänä/ kesällä juosta 1-2 kilpailua 5 tai 10km ja syksyllä ehkä jopa puolmaratonin. Tämä on vain suunitelma ja jotta tämä toteutuisi täytyisi ilmottautua kilpailuun. Joten kysynpä teiltä lukijoilta, että minne kisaan kannattaisi osallistua? Kisapaikkana olisi mieluusti Etelä-Suomessa. Mutta kertokaa, minne te aiotte osallistua tänä vuonna tai olette osallistunut viime vuonna ja olisi kiva myös kuulla teidän mielipiteitä kilpailuista ja reitistä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti